نگاه به #زکات_علم از حجت الاسلام تا....

وقتی رئیس جمهور حسن #روحانی به ملت فهیم ایران عرض کردند:
 ??"دانشگاه‌های ما باید در تعامل باشند. یک تجربه‌ای ما به دست می‌آوریم که برای دنیا مفید است و آن زکاتش است که ما پرداخت می‌کنیم. زکات علم یاد دادن به دیگران است."

یاد احادیثی از ائمه معصومین علیهم السلام افتادم...

?? امام علی علیه السلام: زَکاةُ العِلمِ بَذلُهُ لِمُستَحِقِّهِ وَإجهادُ النَّفسِ فِى العَمَلِ بِهِ؛ (غرر الحکم و درر الکلم،ص391)
??"زکات دانش، آموزش به کسانى که #شایسته (#استحقاق دارند) آنند و کوشش در عمل به آن است".

دلم می خواست بپرسم...

?? اماما! یعنی شایستگی طرف هم مهم است؟!
 اما رئیس جمهور ما گفته بدهید برود !! حیف نیست خارجیها از حاصل تحقیقات ما سود نبرند؟! ما که بلد نیستیم علم را به ثروت تبدیل کنیم پس زکات می دهیم به مراجع غربی تا از علم ما محصول تولید کنند و ما با این نفت بد بو معاوضه کنیم! وقتی می شود خرید و نو نَوا شد، چرا کهنه؟!!!

??امام على علیه‏ السلام :خَیرُ العِلمِ مانَفَعَ؛ (غررالحکم و دررالکلم،ص 354)
??"بهترین علم آن است که مفید باشد."

?? اماما! مفید برای چه کسی؟!
 آنقدر تحصیلکرده داریم که فقط باید صادرشان کنیم چون علومی را تولید می کنند که برای خودمان مفید نیست به درد برادرانمان در #دنیا (!!!!) می خورَد!


??امام صادق(علیه السلام): «زکوه العلم انتعلمه عباد الله»؛ منیه المرید، ص 64
?? زکات علم و دانش، این است که آنرا به بندگان خدا تعلیم دهی

?? اماما! ما مسلمانیم، معنی "#زکات" و "عباد الله" را درک می کنیم اما اساتید #خارجی، علومِ سوخته و دستِ چندمشان را هم، مجانی به ما نمی دهند!!


?? آقای روحانی یا نمی داند یا نمی خواهد به آنچه می داند عمل کند. در دنیای امروز هیچ کس هیچ چیزی را رایگان و بخاطر خدا به دیگران نمی دهد چه برسد به کشورهایی که از اخلاق، علم، هنر گرفته تا دارو استفاده ابزاری می کنند.

ما چقدر دست و دلبازیم!

??تعامل بیشتر دانشگاه هایمان ممکن است به آنجا برسد که بیش از امروز، دانشگاه ایرانی منبعِ تامین نیروی انسانی و تولیدات علمی برای شرکتهای خارجی شود.

??ما که از تعامل صنعتگرانمان با دنیا بیشتر لابیگری برای حفظ وابستگی دیده ایم. چون در این تعاملات سودهای فراوانی برای عده ای خاص وجود دارد!

?? شیوه #استکبار در انتقال علم این است که نمی گذارند از خط علم و فناوری عبور کنید سعی می کنند نسبت به آنچه نمی دانید مبهوت و مقهور نگهتان دارند و هر زمان بفهمند که نزدیک است خودتان رشد کنید مرحله بعدی آن علم یا فناوری را به شما می فروشند!!

 بگذریم...
نمی دانم از این همه #تدبیر مسئولین چگونه شکر کنم!

#وحید_فرزان_مهر
________
#حرف_ما
تلگرام @harfe_ma