درک جلیلی از فقه عمیق است   
حجت الاسلام علیرضا پناهیان   

امیدوار هستیم که در این انتخابات از یک مدیریت انقلابی برخوردار باشیم که مدیریت انقلابی ضمن هم? ویژگی‌هایی که عرض کردم، یک مدیریت بسیار انعطاف‌پذیر در مقابل حق است و حتماً مز? شیرینیِ مدیریت انقلابی را کسانی که غیرانقلابی هم هستند به خوبی بچشند، به انقلاب گرایش پیدا خواهند کرد.

به گزارش سایت حیات طیبه،  یکی از سخنرانان همایش حامیان دکتر جلیلی در قم، حجت الاسلام علیرضا پناهیان بود که در سخنان خود به تشریح اولویت‌های سه گانه انتخاب رییس جمهور پرداخت.

این خطیب سرشناس “مقاومت مقابل استکبار”، “مدیریت انقلابی” و “قدرت تحول فرهنگی” را سه شاخصه اصلی برای انتخاب برشمرد و در ادامه به موضوع اقتصاد اشاره کرد و گفت: تنها مدیریت «انقلابی» می‌تواند مسائل اقتصادی را حل کند نه الگوهای غربی و شرقی که اگر الگوهای اقتصاد غربی می‌توانستند حلال مشکلات باشند، چرا الان اقتصاد غرب زمین خورده است.

پناهیان همچنین با ذکر خاطره‌ای از پرسش و پاسخ دکتر جلیلی با آیت الله مهدوی کنی نتیجه گرفت که دکتر جلیلی درک عمیقی از فقه دارد.

نظر به اهمیت مباحث مطرح شده، متن کامل سخنان حجت الاسلام پناهیان را منتشر می‌شود:

جنجال در گذشته بعضی‌ها سعی در ایجاد فضای سیاه و سفید بودند

این انتخابات الحمدلله خیلی بهتر از انتخابات‌های گذشته فضای سالمی را برای رقابت ایجاد کرده که ناشی از رشد سیاسیِ جامع? ماست و آثار بابرکت رهبریِ با تدبیرِ رهبر معظم انقلاب که جامعه به این نقطه رسیده که امروزه ما درِش قرار داریم.

سال‌های قبل و یا کمی دورتر، وقتی می‌خواستند یک انتخاباتی را پرشور کنند، بعضی‌ها علاقه‌مند بودند فضا را سیاه و سفید کنند. نام خودشان را مصلح کل می‌گذاشتند و دیگران را از طالبانیزم تا اتهامات دیگر بهشون برچسب می‌زدند و یا صورت‌های دیگری از ضدیّت را سعی می‌کردند در جامعه ایجاد بکنند تا در اثر این تقابل و تشدید رقابت‌ها و مخالفت‌ها که به دشمنی نزدیک می‌شد و طبیعتاً از آثارش هم بداخلاقی و بی‌تقوایی می‌شد، در اثر این هیجانات کاذب و ناصحیح، می‌خواستند شور انتخاباتی را افزایش بدهند.

طبیعتاً وقتی یک طرف از طرفین این بازی را شروع بکند، طرف دیگر هم مصون از آثار چنین بازی‌ای نخواهد بود. ولی انتخابات مجلس شورای اسلامی در فضای بسیار آرام‌تر برگزار شد و مردم توانستند با آرامش بیشتری به انتخاب بپردازند. دیگر اگر کسی یک لیستی و دیگری لیست دیگری یا دیگری لیست ترکیبی را رأی می‌داد، کسی دیگری را متهم نمی‌کرد به بسیاری از امور که حالا ذکرش هم لازم نیست.

خیلی‌ها فکر می‌کردند در این انتخابات شور انتخاباتی و طبیعتاً مقدم? حماس? سیاسی به این صورت رخ می‌دهد که چهره‌هایی که درگیری‌آفرین هستند به میدان بیایند. و البته این تصوّر تصوّرِ ناصحیحی بود، چون فضای سیاسیِ جامعه بیش از هر چیزی نیاز به آرامش و تفکّر دارد، نیاز به تأنی و تأمل دارد. نه به این دلیل که الان موقعیت خطیری برای کشور ما هست و در این موقعیت خطیر باید از تنش و درگیری پرهیز کنیم، بلکه همیشه و به‌طور کلّی فضای سیاسی نباید فضای پرتنشی باشد. آن‌وقت اگر فضای سیاسیِ جامعه فضای پر از تنش و جنجال‌ها باشد، انتخاب اصلح به خوبی صورت نمی‌گیرد.

الان می‌بینید رقابت‌ها به گونه‌ای است که اگر فاصله‌ها نزدیک هم نباشد، ولی شعارها از همدیگر زیاد دور نیست. کسی با ژست اپوزوسیون نظام وارد انتخابات نشده. همه سعی می‌کنند ارزش‌ها را رعایت کنند و مقدمه‌ای باشند برای یک انتخاب خوب. ان‌شاءالله هیچ نوع عوام‌فریبی در این انتخابات صورت نگیرد. مردم ما هم مردم هوشمندی هستند.

زمینه حماسه به زیبایی فراهم شده است

این فضا کمک می‌کند به رشد سیاسیِ جامع? ما. حماسه وقتی در جامعه رخ خواهد داد که یک انتخابات پرشور توأم با آرامش داشته باشیم. اگر کسانی در انتخابات جنجال ایجاد کنند یا  اگر کسانی می‌آمدند و جنجال ایجاد می‌کردند و بعد به قول خودشان حضور حداکثری ایجاد می‌شد، آن دیگر حماسه نبود، آن شلوغ بود، ولی حماسه نبود. حماسه الان زمینه‌اش به زیبایی فراهم شده. امیدوار هستیم که این فضا را تا پای صندوق‌های رأی ادامه بدهیم و آن چیزی که بیشتر عامل رأی‌آوری می‌شود تفکّر و انتخاب آگاهانه باشد. بنده با این مقدمه که حتماً بیانات اخیر ‌مقام معظم رهبری را شنیدید، اشاره‌ای به همین مطلب داشتند که بنده سعی کردم یک مقدار آن را توضیح بدهم، فرمودند:

«ممکن است شما به یکى از نامزدها علاقه‌مند شوید، رفیقتان به یک نامزد دیگر؛ این موجب نشود که شما در مقابل هم قرار بگیرید…آحاد مردم با هم کدورت بیجا درست نکنند، به خاطر اینکه این به آن علاقه‌مند است، این به آن علاقه‌مند است؛ خب، باشند.»

«خود داوطلبان محترم هم باید رعایت کنند. کار را با حماسه، با شور، با غیرتمندى، اما بدون چالش، بدون منافرت پیش ببرند. ظرافت کار اینجا است که ممکن است سکون و سکوت و جمود و خمودگى وجود نداشته باشد، نشاط باشد، تحرک باشد، در میدان و در عرصه گفتگو باشد – گفتگوهاى گرم و داغ – درعین‌حال نفرت‌پراکنى نباشد؛ این میشود. این یک نکته‌اى است که آقایان داوطلبان محترم خوب است که رعایت کنند.»

لذا افراد مختلف ممکن است سلایق مختلف داشته باشند و این نباید موجب گله‌مندی یا کدورت بشود. چه برسد به اینکه یکی دیگری را تکفیر بکند یا یکی دیگری را بخواهد تخریب بکند، حتماً چنین فضایی، چنین رفتارهایی از ما به دور خواهد بود.

سه اولویت محوری برای ارزیابی کاندیداها

با این مقدمه من به صورت کوتاه به سه نکته اشاره کنم و عرضم را به پایان برسانم در این مجلس شریف، این سه نکته‌ای هم که عرض می‌کنم، سه نکت? گفتمانی است که ان‌شاءالله هر یک از کاندیداهای محترم با هم رقابت کردند، خودشان را به این شاخص‌ها که ما به نظرمان می‌رسد، نزدیکتر کردند، بیشتر هم ان‌شاءالله موفق بشوند در انتخابات، بعدش هم موفق بشوند در فعالیت ادار? کشور.

1- مقاومت مقابل استکبار

نکت? اول، شاید بشود گفت مهمترین شاخصی که مقام معظم رهبری در این روزها و هفته‌های گذشته برای ریاست جمهوری مطرح فرمودند، نکت? مقاومت هست. مقاومت مقابل استکبار. ما به هیچ بهانه‌ای نباید از مقاومت مقابل استکبار کوتاه بیاییم.

کسانی که یک مقدار قدیم‌تر در عرص? سیاسی جمهوری اسلامی بودند و می‌خواهند برخی از رفتارهایی که قدیم‌تر وجود داشت را برای فعالیت سیاسیِ امروز در جریان مقاومت مقابل استکبار ملاک قرار بدهند، طبیعتاً توجّه دارند که رفتار دشمن الان خیلی تغییر کرده.

الان دشمن به جایی رسیده که خواسته‌های حداقلیِ مؤمنان و مسلمانان بحرین را دیگر نمی‌تواند تحمل کند و آن‌جور برخوردهای زشت را انجام می‌دهند، صریحاً هم از مستبدین بحرین حمایت می‌کنند. رفتار دشمن الان طوری شده که سوریه را نمی‌تواند تحمل کند، سوریه‌ای که برخی مواضعش نسبت به ایران اسلامی فاصله دارد و حتی گاهی از اوقات همراهی می‌کرد با کشورهای عربی دربار? برخی از اموری که مربوط به اختلافات ایران اسلامی با کشورهای همسایه هست.

الان سوریه را نمی‌توانند آنها دیگر تحمل بکنند، رفتار دشمن به شدّت تغییر کرده، عراق امروز را نمی‌توانند تحمل بکنند. شما روزی نیست که کشتارهای جمعی در عراق صورت نگیرد. امروز استکبار با کمی کوتاه آمدن مقابل خودشان اصلاً نمی‌توانند کنار بیایند، امروز آنها جز به نابودی ملّت و انقلاب ما به هیچ چیز دیگری راضی نیستند.

بنده تصوّر می‌کنم یک مقدار ما اگر بخواهیم کوتاه بیاییم در مقابل استکبار، حتماً آنها از ما می‌خواهند که توبه‌نامه بنویسیم، و حتماً آنها از ما خواهند خواست که علیه پدیده‌ای به نام انقلاب اسلامی هم فعالیت کنیم. خیلی دشمنِ ما سرسخت‌تر شده، سبُعیت و وحشی‌گریِ خودش را خیلی بالا برده، کشورهای اروپایی امروز در اوج وحشی‌گری هستند که راحت دارند اسلحه دادن به سوریه را رواج می‌دهند.

آیا کسانی به مسأل? مقاومت مقابل استکبار بی‌توجّهی دارند؟

نمی‌دانم چرا مقام معظم رهبری مکرر در مکرر در این انتخابات بر اصل مقاومت دارند تأکید می‌کنند؟ آیا کسانی هستند که می‌خواهند چراغ مقاومت را کمرنگ بکنند؟! آیا کسانی به مسأل? مقاومت مقابل استکبار بی‌توجّهی دارند؟ آیا ما باید مقاومت را در فضای گفتمانیِ انتخابات حتی در بین هم? کاندیداها افزایش بدهیم و تقویت کنیم؟ آیا ما باید به مقاوم‌ترین فرد و کسی که محکمتر از همه بایستد در مقابل استکبار جهانی رأی بدهیم؟ نمی‌دانم، ولی مسأل? مقاومت مسأل? حساس و کلیدی‌ای هست، دشمن در آستان? نابودی است و طبیعتاً بیشترین ضربه‌های خودش را می‌خواهد بزند.

این تکلیف ما را دربار? این شاخص? مهم روشن می‌کند. اگرچه امروز بین کاندیداهای محترم معمولاً کسی نیست که علیه مقاومت صحبت بکند، ولی این حساسیت فوق‌العاد? مقام معظم رهبری که حتی در صحبت دیروز هم دربار? مقاومت تأکید داشتند، نشان می‌دهد که ما باید توجّه خاص به مسأل? مقاومت بکنیم و اصلاً رقابت بین کاندیداها بخش عمده‌ایش برمی‌گردد به این موضوع که چه کسی بهتر می‌تواند مقاومت را تحقق بدهد و پرچمدار مقاومت باشد در منطقه و جهان، نگاهی هم باید به مظلومان جهان بیاندازیم.

مظلومان جهان همه نگاهشان به انتخابات کشور اسلامیِ ماست. جدا از ظالمان که آنها هم خیلی نگران هستند و کوچکترین نوساناتی را دنبال می‌کنند برای خودشان تحلیل‌های خاص خودشان را ارائه می‌دهند.

2- مدیریت انقلابی

نکت? دومی که باید عرض بکنم این است که ما طبیعتاً نیاز به مدیر و مدبّر داریم که مدیر بودن هم یکی از شاخص‌هایی است که مقام معظم رهبری مکرّر برش تأکید کردند. من به سهم خودم می‌خواهم توضیحی را که مبادا ازش غفلت بشود، دربار? این بخش عرض بکنم.

یقیناً ما با یک مدیریت انقلابی می‌توانیم مشکلات کشور را حل بکنیم. مدیر انقلابی، فردی است که اطرافیان خودش را به شدّت مراقبت بکند. در تعارف و رودربایستی با کسی گیر نکند. پشت سرِ رفاقت‌ها و رودربایستی‌ها و اسیر باندبازی‌ها و گروه‌بازی‌ها نشود.

یکی دیگر از ویژگی‌های برجست? مدیر انقلابی این است که مدیر انقلابی باید مبانیِ انقلاب اسلامی دستش باشد. مبانیِ نظری دین دستش باشد. اگر مبانی دست یک مدیر انقلابی نباشد، گاهی انقلابی‌گری‌اش او را به انحراف می‌کشاند. یک دفعه‌ای می‌بینید عدالت را ممکن است ترجیح بدهد بر ولایت‌مداری، عدالت‌گرایی را ممکن است ترجیح بدهد بر ولایت‌مداری؛ یا دچار انواع و اقسام انحراف‌ها ممکن است بشود. مدیر انقلابی باید بر مبانیِ انقلاب اسلامی را مسلّط باشد و از نظر نظری هم در این‌باره‌ها کار کرده باشد.

3- قدرت تحول فرهنگی

مدیر انقلابی باید کسی باشد که برای هر اقدام عمرانی‌اش در کشور، یک پیوست فرهنگی داشته باشد. پیوست فرهنگی که بتواند فرهنگ انقلابی کشور را اعتلا ببخشد. شما می‌دانید مسأل? فرهنگ، مسأله‌‌ای است که همیشه مورد انتقاد مقام معظم رهبری بوده. دولت سازندگی، دولت اصلاحات و دولت بعد از اصلاحات، این دولتی که الان ما درِش هستیم هم مورد انتقاد فرهنگیِ مقام معظم رهبری بودند، هم? دولت‌ها. دولت نهم که بسیاری از شاخص‌ها را داشتند و تعریف‌های خوبی دریافت کردند از مقام معظم رهبری، باز مورد گل? مقام معظم رهبری بودند که فرهنگ غریب ماند.

و من می‌خواستم این را در بخش سوم کلام خودم عرض بکنم که یکی از ویژگی‌های بارزی که باید رئیس‌جمهور داشته باشد، قدرت برای ایجاد تحول فرهنگی است که نیاز هست، چنین کسی حتماً از مبانیِ تحول فرهنگی و از مبنای مهمّی که هیچی جز دین اسلام نیست، برخوردار باشد و بتواند در این عرصه قدم بردارد.

ما تا حالا یکی از کارهایی که در کشورمان عقب مانده و باید بهش پرداخته بشود متأسفانه در این سال‌ها بهش پرداخته نشده و در فضای گفتگوهای کاندیداهای محترم هم زیاد طرحی نمی‌بینیم در این‌باره، مسأل? فرهنگ است. مقام معظم رهبری صریحاً در بیرجند فرمودند که در زمین? فرهنگ ما هنوز عقب ماندیم، کاری نکردیم. انتقادهایشان نسبت به دولت‌های پیشین را هم که عرض کردم.

حل بخشی از مسائل اقتصادی ما یقیناً به فرهنگ ربط دارد

شما فکر می‌کنید کدام رئیس‌جمهور، کدام نامزد رئیس‌جمهوری می‌تواند برای فرهنگ تحول‌آفرین باشد؟ باید کسی باشد که بتواند از پس این ماجرا بر بیاید.  بخشی از مسائل اقتصادی ما هم یقیناً به فرهنگ ربط دارد. بنده دیگر در مورد مسائل اقتصادی صحبت نمی‌کنم که اینقدر فضا پر شده نیازی نیست تأکید بکنیم.

فقط مدیریت «انقلابی» می‌تواند مسائل اقتصادی را حل کند

معلوم است که باید مسائل اقتصادی حل بشود. ولی مسائل اقتصادی دوتا عامل بسیار مهم دارد: یک. اینکه مدیریت انقلابی فقط می‌تواند مسائل اقتصادی را حل کند، الگوهای غربی شرقی نمی‌توانند برای ما حلال مشکلات اقتصادی باشند. اگر الگوهای غربی می‌توانستند حلال مشکلات باشند، خب غرب چرا این‌جوری زمین خورده؟ و اصلاً با ساز و کار کشور ما، با ساختار و وضع کشور ما جور درنمی‌آید.

دوم اینکه: باید با تحول در فرهنگ و دیدگاه‌ها و نگاه‌ها وضعیت معیشت و اقتصادی را تغییر داد. اکثر نام‌های اقتصادی که مقام معظم رهبری برای سال‌ها قرار می‌دهند، رنگ و بوی فرهنگی دارد. یعنی می‌خواهند در فرهنگ اقتصادی و فرهنگ معیشت تحول ایجاد بکنند. خب ان‌شاءالله ما بتوانیم به این سمت حرکت بکنیم.

سه‌تا مشخصه را من عرض کردم، یکی تحول فرهنگی که نیاز هست، یکی مدیریت انقلابی با ویژگی‌های خاص خودش که هم? شما الحمدلله اهل فضل هستید و دیگری مقاومت در مقابل استکبار.

ما اگر به سمتی برویم که دشمن از ما ناامید بشود، راحت‌تر زندگی خواهیم کرد. آبادانی فقط در صورت ناامیدی دشمن از ما پدید می‌آید. چه‌جوری می‌شود ما در این انتخابات دشمن را از خودمان ناامید کنیم، باید فکر کنیم. وقتی دشمن ناامید بشود کوتاه می‌آید، وقتی امیدوار باشد فشار می‌آورد، خودشان دارند صریحاً می‌گویند. در سال‌های گذشته می‌گفتند ما تحریم اینقدر ایجاد می‌کنیم، فشار اینقدر ایجاد می‌کنیم تا کوتاه بیایند، کوتاه بیایند؟ چه کسی کوتاه بیاید؟ مردم کوچه و بازار؟ آنها که می‌دانند مردم کوچه و بازار کوتاه نمی‌آیند. یقیناً دلشان را خوش کردند به برخی از سیاستمدارانی که زمین? کوتاه آمدن و سازش در وجودشان هست. به همین دلیل هم بعضی وقت‌ها می‌بینید نسبت به ردّ صلاحیت‌ها اعتراض می‌کنند. انگار امیدهایی داشتند، نه اینکه حالا این اشخاص وابسته به غرب باشند و بخواهند مقابل غرب کوتاه بیایند، نه، این را هم نمی‌خواهیم بگوییم، بلکه آنها برای خودشان یک ساز و کارهایی را درست کرده بودند که بتوانند نفوذهایی را ایجاد بکنند یا حداقل بتوانند راحت‌تر ادّعا کنند که ایران در مقابل غرب کوتاه آمد. خط مقاومت را باید پررنگ کرد.

مدیریت انقلابی است که می‌تواند مشکلات را حل بکند. بنده بسیاری از صحبت‌های کاندیداهای محترم را وقتی که می‌شنوم، پیش خودم می‌گویم خب اینها حرف‌های خوبی است، به شرطی که این کارها را آدم بدهد دست مدیران انقلابی، آنها این کارها را انجام بدهند، و الّا اگر مدیر، انقلابی نباشد و انقلابی عمل نکند که مختصات خاصی دارد از رعایت تقوا، ولایتمداری و بسیاری از نکات، این اهداف خوب و این شعارهای خوب تحقق پیدا نخواهد کرد.

و نکت? سوم هم تحول فرهنگی است که حتی دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی هم شنیدم گله کرده بوده که «کاندیداهای محترم هیچ‌کدام از فرهنگ زیاد صحبت نمی‌کنند.» باید توجه کنیم که مسائل فرهنگی خیلی مسأل? عمده‌ای هست. امیدوار هستم که ما به این سمت حرکت بکنیم.

گاهی اوقات وقتی به نامزدهای محترم نگاه می‌کنیم، می‌پرسیم ایشان چه تخصصی دارد؟ خُب، یک نفر این تخصص را دارد، یک نفر آن تخصص را دارد، هیچ‌کس دارای هم? تخصص‌ها نیست. ولی اگر از بند? عنصر فرهنگی بپرسند، من می‌گویم بهتر است تخصص او فرهنگی باشد، و برای تخصص‌های دیگر مشاور بگذارید. حتی عمرانی، اقتصادی و زمینه‌های دیگر. اینقدر فرهنگ در کشور ما غریب است.

و امیدوار هستم هم? کاندیداها به این سمت حرکت کنند، مسابقه بگذارند، مردم هم قضاوت و داوری کنند. جناب آقای جلیلی هم امیدوار هستم در این زمینه‌ها برجستگی‌های خاص خودشان را نشان بدهند.

خاطره پناهیان از پاسخ جلیلی به آیت الله مهدوی کنی

یک خاطره من از ایشان دارم، که حالا خاطره معمولاً از شهدا می‌گویند، ولی ما از جانبازان هم خاطره چون تعریف می‌کنیم، از ایشان هم خاطره تعریف بکنیم. اینها نقطه‌هایی است که انسان را امیدوار می‌کند. یکبار آقای مهدوی‌کنی، خدا حفظ‌شان بکند، از ایشان پرسیده بودند که آموزش‌هایی که شما در دانشگاه امام صادق(ع) دیدید و در کنار درس‌های روز، مثل یک طلبه فقه و اصول را هم خواندید، آیا این آگاهی‌ها و آموزه‌های اسلامی در این فعالیت‌هایی که داشتید بالاخره به درد خورده؟

خب ایشان جواب جالبی دادند که من وقتی این را شنیدم، این مطلب را، واقعاً در ذهنم حک شد و دوست دارم اینجا در جمع شما روحانیون محترم و علماء خوب عرض بکنم.  آن هم این بوده که ایشان فرمودند: حداقلِ اثرش این بوده که ما فهمیدیم کار فقه و فقاهت کارِ ساده‌ای نیست و نباید در زمینه‌های دینی به سادگی نظر داد. خب این ضمن اینکه پاسخی متواضعانه هست، نشان‌دهند? درک عمیق از فقه است. و ما در زمانی که نیاز داریم به ساختارسازی و نظام‌سازی، که مقام معظم رهبری فرمودند ما باید به طراحی نظام بپردازیم، و این نظام‌سازی‌ها همه از آبشخور معارف دینی باید تغذیه کنند، ما برای تحقق این اهداف نیاز داریم به دولتی که نسبت به علم دینی متواضع و معتقد باشد.

رئیس‌جمهور هرچه نسبت به علم دینی متواضع‌تر باشد کار انقلاب بهتر پیش خواهد رفت

فرهنگ بخواهد تحول پیدا بکند، یقیناً باید از حوز? علوم دینی تغذیه بکند. رئیس‌جمهور ما اگر هرچه متواضع‌تر باشند نسبت به جامع? علم، علم دینی، روحانیت و حوزه‌های علمیه، شما یقین بدانید کارِ انقلاب بهتر پیش خواهد رفت و در این زمینه‌ها می‌شود به نتایج بهتری رسید. بنده دیگر با جزئیات بیشتر صحبت نمی‌کنم.

امیدوار هستم …

امیدوار هستم خداوند متعال دل‌ها را هدایت بکند به آنچه که مصلحت نظام جمهوری اسلامی هست و این انتخابات مای? افتخاری باشد در مقابل استکبار جهانی و واقعاً از ما ناامید بشوند، بگویند ما بعد از این‌همه فشار، اینها رفتند مقاوم‌ترین فرد را انتخاب کردند مقابل ما گذاشتند.

و امیدوار هستم که باب تحول فرهنگی با این انتخاب باز بشود، با انتخاب فرهنگی‌ترین رئیس‌جمهور که دستش در مبانی باشد، آموزش‌های دینی دیده باشد، نه فقط از مطالعات عمومی دینی برخوردار باشد، خودش درک بکند مسائل را عمیقاً،

و امیدوار هستیم که در این انتخابات از یک مدیریت انقلابی برخوردار باشیم که مدیریت انقلابی ضمن هم? ویژگی‌هایی که عرض کردم، یک مدیریت بسیار انعطاف‌پذیر در مقابل حق است و حتماً مز? شیرینیِ مدیریت انقلابی را کسانی که غیرانقلابی هم هستند به خوبی بچشند، به انقلاب گرایش پیدا خواهند کرد.

خدایا! هر آن بر عزّت نظام اسلامی و رهبری معظم انقلاب بیفزای. این انتخابات را به حماسه‌ای بزرگ و به یادماندنی در طول سال‌های گذشت? انقلاب قرار بده. خدایا! دشمنان ما را از ما ناامید بگردان. دوستان ایران اسلامی در سراسر جهان، به ایران اسلامی و انقلاب اسلامی در این انتخابات امیدوارتر بگردان. وصلّی‌الله‌علی‌محمّد‌وآله‌الاطهار.